שיעור 4 - בוחרים פרויקט כיתתי תוך ביצוע סיעור מוחות
מטרה: תרגול סיעור מוחות
סרטון קצר שמדגים את התהליך (הצגתי אותו ללא קול - רק כדי להדגים את האינטראקציה בין האנשים):
לכל התלמידים חולקו פתקים דביקים שניתן להדביק על הלוח - והתחלנו!
מטרה: תרגול סיעור מוחות
לקורס ניהול הפרויקטים לנוער יש יותר ממטרה אחת. מלבד לימוד יסודות ניהול הפרויקטים אנחנו רוצים לנסות ולהטמיע בבני הנוער גם כישורי חיים. ארבעת כישורי החיים החשובים למאה ה- 21 שנבחרו ע"י ה- PMI הינם חשיבה יצירתית (Creative Thinking), חשיבה ביקורתית (Critical Thinking), תקשורת (Communication) ושיתוף פעולה (Collaboration).
סיעור מוחות (Brainstorming) הינו כלי לניהול פרויקטים אשר מאפשר יצירת רעיונות חדשים בנוגע לנושא מסוים. אם משתמשים בו בצורה נכונה הוא מאפשר לממש שלושה מתוך ארבעת כישורי החיים - חשיבה יצירתית אישית, תקשורת ושיתוף פעולה בין אנשי צוות הפרויקט.
סיעור מוחות צריך לאפשר הנבטה של רעיונות חדשים תוך מתן אפשרות לכל אחד לבטא את הרעיונות שלו בצורה חופשית, תוך הקשבה אקטיבית של יתר המשתתפים וללא מתן ביקורת. ביקשתי מהתלמידים להציף כמה שיותר רעיונות לפרויקטים שהם חושבים שכדאי לנו לעשות יחד כצוות אבל נתתי להם גבולות גזרה ונקודות למחשבה בבחירת האפשרויות:
לאחר מכן ניתן להם הסבר קצר על השיטה (כמובן שהחלק הקשה ביותר היה שרק אחד מדבר בכל פעם...) והוצג להם סרטון שמדגים את התהליך בפועל.
סרטון קצר שמדגים את התהליך (הצגתי אותו ללא קול - רק כדי להדגים את האינטראקציה בין האנשים):
לכל התלמידים חולקו פתקים דביקים שניתן להדביק על הלוח - והתחלנו!
סיעור מוחות הינו כלי שנכון לבצע אותו בקבוצות קטנות (11 התלמידים שלי הינם כמעט קבוצה גדולה מידי), שכן לאחר ההיסוסים הראשונים ועם ההתגברות על הבושה החל זרם בלתי פוסק של תלמידים שמגיעים ללוח ומדביקים פתקים. תפקיד המנחה (המורה) בקבוצה שכזו היא למנוע מאחרים להעביר ביקורת תוך כדי התהליך ולציין שאנחנו נבחן את כל ההצעות בסוף.
לאחר 20 דקות של סיעור מוחות התקבלו 41 (!) רעיונות שונים לפרויקטים אפשריים.
בסיומו של התהליך ניסיתי לחלק את הרעיונות שהתקבלו לקבוצות, על מנת שיהיה קל יותר "לעכל" אותם: פרויקטי עיצוב, פרויקטי גינון בביה"ס, פרויקטי שיפור תשתיות בביה"ס, משחקים לילדים בגילאים נמוכים ופרויקטי כיף. כך נראה הלוח בסופו של התרגיל:
הודעתי לתלמידים שבחירה בפרויקט הזוכה תתקיים בשיעור בשבוע הבא ואם יש להם עוד רעיונות לפרויקטים בשבוע שיחלוף הם מוזמנים להציע אותם בשיעור הבא.
אז מה הרווחנו מהשיעור היום:
- קיבלנו הרבה רעיונות לפרויקטים שעלו מהתלמידים עצמם (ולא רעיונות שהונחתו מלמעלה) כך שהדבר גורם למעורבות של התלמידים בשיעור ולקיחת אחריות על הפרויקט שייבחר לבסוף.
- תרגלנו כלי לניהול פרויקטים אבל שמממש כישורי חיים חשובים - חשיבה יצירתית, תקשורת בין אנשים (הקשבה פעילה, אי מתן ביקורת, המתנה בסבלנות לתורך) ושיתוף פעולה (בנייה של רעיונות חדשים באמצעות שימוש ברעיונות של אחרים).
- הפעלה אקטיבית של התלמידים (הגעה ללוח, שיחות בין תלמידים לסיוע ברעיונות חדשים, הרבה אנרגיה!).




אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה