בשיעור החמישי ננסה לשאול שאלות שיאתגרו את הילדים לתת תשובות שיאפשרו להגדיר את הפרויקט הכיתתי. נבצע זאת באמצעות כלי שנקרא "מפת חשיבה" (Map mind). מפת החשיבה הינו כלי לייצוג גרפי אשר מסייע במיפוי האלמנטים השונים של תהליך החשיבה ויצירת הידע בצורה היררכית.
שיעור 5 - ביצוע מפת חשיבה לפרויקט הכיתתי שתסייע בהגדרת הפרויקט
מטרה: תרגול יצירת "מפת חשיבה" ומתן תשובות ל- 6 השאלות המרכזיות של הפרויקט
מטרה: תרגול יצירת "מפת חשיבה" ומתן תשובות ל- 6 השאלות המרכזיות של הפרויקט
כל ענף במפת בחשיבה מארגן תחתיו נושא מסוים בעל מאפיינים דומים. גם כלי זה משתמש בכישורי החיים שאנחנו רוצים להעביר לתלמידים - חשיבה יצירתית אינדיבידואלית, תקשורת בין התלמידים אשר בוחנים את התשובות של עמיתיהם וניבנים מהם ושיתוף פעולה ליצירת מענה משותף לאתגר.
אנחנו נשתמש במפת החשיבה בצורה הבאה: נשרטט על הלוח ציור שבמרכזו הפרויקט שלנו, כאשר כל זרוע מייצגת שאלה אחרת הנשאלת לגבי הפרויקט. התלמידים יתבקשו לגשת ללוח ולהדביק בצורה חופשית תשובות אפשריות לכל אחת מהשאלות:
- למה? מדוע אנחנו מבצעים את הפרויקט?
- מה? מהו פרויקט? מה אנחנו רוצים לבצע בפרויקט?
- מתי? למתי נרצה לכוון את סיומו של הפרויקט?
- איפה? היכן פיזית יתבצע הפרויקט?
- מי? מיהם המעורבים בפרויקט?
- מה קורה אם? אילו דברים יכולים להשפיע על הפרויקט ומה אפשר לעשות בנוגע להם?
אבל, תחילה יש לבחור את הפרויקט הכיתתי! לאחר שבשיעור הקודם קיבלנו רשימת פרויקטים ארוכה, ביצעתי סינון כך שהרשימה החדשה תכיל רק את הפרויקטים שעומדים בתבחינים שניתנו בתחילת התרגיל (יתקיים בתחומי ביה"ס, הגבלת זמן, תקציב ואנשים) וניסיתי לאגד את חלקם לתחומי-על שיאפשרו הבחנה ובחירה פשוטה בניהם:
הרשימה המקוצרת הוצגה לתלמידים וביצענו הצבעה שבסופה נבחר הפרויקט הכיתתי. הפרויקט שנבחר ברוב קולות - הקמת בית קפה ליום אחד!
לאחר מכן, לקחנו את הפרויקט וביצענו עליו מפת חשיבה, על פי השאלות שנשאלו לעיל והתוצרים סוכמו על הלוח:
כאן תהיה נקודת הפתיחה לשיעור הבא שיתחיל בהצגת מחזור החיים של ניהול הפרויקטים. השיעור הבא יתרכז בשלב הראשון -שלב הגדרת הפרויקט. תוצרי מפת החשיבה יעזרו לנו בהגדרת הפרויקט בצורה פשוטה.



אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה