כשניגשתי להכין את השיעור הראשון עמדו לנגד עיני שלושה אילוצים אשר ילוו אותי לכל אורך הדרך:
האילוץ הראשון והגדול ביותר- יש לי 45 דקות לשיעור בכל שבוע - משמע אני צריך להתחיל רעיון, לגבש אותו, לתרגל ולסיים אותו בתוך זמן מוגבל. להימנע ככל האפשר מלמתוח נושא אחד על פני שני שיעורים.
האילוץ השני - השיעור צריך להיות עם פחות שקפים ויותר סרטונים והפעלות, כדי לעניין את בני הנוער.
האילוץ השלישי - לחבר עולם תיאורטי מאד לדוגמאות ולדילמות שבני הנוער יכולים להזדהות איתם.
מתחילים!
שיעור ראשון - מה זה ניהול פרויקטים?
מטרה - לחשוף את הילדים לעולם ניהול הפרויקטים ואיך הוא יכול לעזור להם
כדי לחבר את הילדים לעולם ניהול הפרויקטים חשוב להראות להם שכל דבר סביבם החל כפרויקט - החל מביה"ס בו הם יושבים, דרך הרכבים, הכבישים, המחשבים, הטלפונים הסלולאריים, האפליקציות ועוד. אני ניסיתי להראות להם איך אדם שיוצא מהבית ונוסע לשדה התעופה עובר דרך הרבה מאד פרויקטים שניבנו לאורך השנים:
אבל רציתי גם להראות את החיבור לעולם הנוער - גם הסרטים, הספרים שסביבם הם דוגמה לפרויקטים:
אז בעצם מה זה פרויקט?:
- מאמץ ייחודי וזמני - פיתוח דגם חדש של רכב הוא פרויקט אבל העותק ה- 1000 כבר אינו פרויקט.
- עם התחלה וסיום - לפרויקט יש זמן התחלה מוגדר וזמן סיום מוגדר. פרויקט לא יכול להימשך לנצח.
- עם מטרות מוגדרות - חייבים לגבש את מטרות הפרויקט לפני התחלתו כדי לבדוק אם הצלחנו בפרויקט.
- להשגת תוצר - לפרויקט תמיד יהיה תוצר - מוחשי או לא מוחשי
- באמצעות שימוש במשאבים שונים - כאשר משאב יכול להיות זמן, כסף, אנשים ועוד.
מכיוון שמטרת השיעורים היא לתת לתלמידים להתנסות בפרויקט משל עצמם - המשכתי במתן דוגמאות של פרויקטים שמתאימים לבני נוער (בחטיבה ובתיכון) שהם יוכלו לבצע בעצמם השנה ובעתיד. אתגרתי אותם להתחיל לחשוב באיזה פרויקט ירצו להתנסות: לארגן מסיבה, להקים להקה, אירוע בני מצווה ועוד.
היה לי חשוב לסיים את השיעור בכלי שנשתמש בו בניהול פרויקטים אבל הוא מעשי לחיי היום יום של התלמידים ובחרתי ב"מטריצה לקבלת החלטות".
לקחנו לדוגמה החלטה לקניית מכשיר סלולארי מתחת ל- 1000 ש"ח: בעמודות רושמים אילו מאפיינים חשובים לנו בטלפון שאנו רוצים לרכוש, כאשר לכל מאפיין נותנים משקל לפי חשיבותו (סה"כ הכול מסתכם ב- 1) - מחיר, המלצות, זיכרון המכשיר ומהירות תגובה (הדגשתי שאלו רק דוגמאות - כל אחד צריך לבחור את הפרמטרים שמעניינים אותו ולתת להם את המשקל שמתאים לצרכיו).
בשורות רושמים את כל החלופות שאנו שוקלים.
מה שנשאר הוא לתת ציון לכל מאפיין, להכפיל במשקל שרשמנו למעלה ולסכם - האפשרות שקיבלה את הציון הגבוה ביותר היא הזוכה.




אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה