יום שבת, 10 בנובמבר 2018

ניהול פרויקטים לבני נוער - חלום או מציאות?


כבר תקופה ארוכה אני משחק עם הרעיון של הוראת ניהול פרויקטים לבני נוער. אני חושב שבתורת ניהול הפרויקטים יש כישורים וכלים רבים שבני נוער כיום יכולים לקחת איתם לחיים האמיתיים, אחרי סיום ביה"ס. ניהול צוות, ניהול משא ומתן ופתרון קונפליקטים, ניהול סיכונים, בחירה ותיעדוף בין אפשרויות מתחרות, ניהול תקציב, הצגת נושא מול קהל ועוד- כולם כלים שניתן להשתמש בהם בחיי היום יום גם מבלי לנהל פרויקט בפועל.

לכך יש להוסיף את העובדה שעולם הנוער כיום (כמו עולם המבוגרים) נהייה יותר ויותר מוכוון פרויקטים - החל מאירועים כיתתיים או שכבתיים כמו ארגון טיולים שנתיים, מסיבות סיום או הכנת אלבום שנתי וכלה בפרויקטים אישיים כמו הוצאת רישיון נהיגה, עיצוב החדר שלהם או תכנון טיול בר/בת מצווה לחו"ל.

עולם ההוראה גם הוא מתקדם לכיוון של הוראה מבוססת פרויקטים (PBL) שבה התלמידים מתנסים ולומדים דרך פתרון בעיות או ביצוע פרויקט על נושא מסוים ולא רק דרך למידה פרונטאלית. הלמידה מאפשרת לתלמידים לרכוש כישורים ויכולות שיאפשרו להם, תוך למידה פעילה, שיתוף פעולה והנעה עצמית, לפתור בעיות ולהגיע לתוצר מוחשי.

בהיותי חבר ב- PMI קיוויתי שאוכל להסתייע בחומר של ה- PMIef (PMIef.org) , ארגון אשר מטרתו להנגיש את ניהול הפרויקטים לתלמידים. בהעמקה שביצעתי בחומר, מצאתי שהוא מתאים בעיקר לביה"ס היסודי ולפרויקטים פשוטים ולא לתלמידי ביה"ס התיכון וליכולות וההבנה המתקדמות שלהם. החומר המוצע כיום לא מתאים לתלמידי המאה ה- 21 ונדרשות התאמות תוך שילוב התנסויות אישיות ופיתוח כישורים.

הזדמנות בלתי חוזרת צצה השנה! - הבת שלי התחילה ללמוד בביה"ס דמוקרטי בכיתה ט' וכאשר הצעתי את רעיון הוראת לימוד ניהול פרויקטים בביה"ס שלה הוא נפל על קרקע בשלה בהנהלת ביה"ס, אשר רצתה לקדם את ההתנסות והלמידה של התלמידים דרך פרויקטים. במקביל, בשנה האחרונה, PMI ישראל החליט גם הוא לעסוק בנושא ולקדמו אל מול משרד החינוך. יחד עם ארגון ה- PMIef העולמי הוחלט שישראל תהיה הפיילוט לבנייה של מערכי שיעור המתאימים לתלמידי תיכון. לשם כך הוקם צוות מיוחד של מתנדבים בראשות סגנית PMI ישראל לחינוך אשר יוביל את הנגשת ניהול הפרויקטים וכישורי החיים הנילווים לנוער.

אז יצאנו למסע. הצטרפו אלי בבלוגים הבאים לדרך הלא סלולה שבה ננסה לבנות שלב אחרי שלב את תורת ניהול הפרויקטים לנוער, אשר בחלקה אולי תיכנס לתוכנית הלימודים של שנה הבאה בתיכונים. בבלוגים אנסה לשקף הן את הפעילות שלי והן את פעילות צוות המתנדבים בבניית מערך ההדרכה לנוער. כמו כל מסע - אנחנו יודעים איך אנחנו ניכנס אליו אבל התוצאה הסופית עדיין לא ברורה (טוב...זה פרויקט עם אי ודאות גבוהה). 
אני מבקש מכם להיות חלק מהמסע - העירו והאירו, תירמו מניסיונכם בניהול פרויקטים, בהוראת נוער או בכל תחום משיק אחר - איך לעשות את התוצאה הסופית לטובה יותר.
יאללה בהצלחה!

תגובה 1: