עשרת הפרקים העוסקים בתחומי הידע בניהול פרויקטים עברו "מתיחת
פנים", כאשר כל פרק כולל בפתיח שלו הסבר נרחב על:
· נושאים חדשים ומתפתחים בכל תחום ידע וזאת על מנת לחבר את הספר לכאן
ולעכשיו ולא רק לטכניקות המקובלות כבר שנים.
· כיצד כל תחום ידע מיוצג בפרויקטים איטרטיביים ואג'יליים – מגמה
שהתחילה בגרסה הקודמת וקיבלה תאוצה בגרסה הנוכחית ומצביעה על חוזקם של הפרויקטים
האג'יליים, לא רק בתחום התוכנה אלא כמתודה רלוונטית לסוגי פרויקטים נוספים. PMI מתכננת במהלך השנה הנוכחית להוציא מדריך נפרד
לניהול פרויקטי אג'יל.
· כיצד להתאים כל תחום ידע לפרויקט ולארגון, וזאת כתפיסה מובילה, שלא כל
הפרויקטים ולא כל הארגונים הינם זהים, ועל מנהל הפרויקט לקחת את התיאוריה הרשומה
בספר ולהתאימה לצרכים ולרצונות של הארגון בו הוא מנהל את הפרויקט.
לב ליבם של הפרקים נשארו תהליכי ניהול הפרויקטים אשר מורכבים מה- ITTO : ראשי תיבות של קלטים לתהליך (Inputs) , טכניקות וכלים (Tools and Techniques)
ופלטים מהתהליך (Outputs).
ה- ITTO
עברו רוויזיה על מנת ליצור אחידות לכל אורך המסמך ומובנות גדולה יותר למשתמש. לדוגמה,
כל מסמכי הפרויקט הרלוונטיים אוחדו תחת "מסמכי פרויקט" בקלטים לכל תהליך,
כלים שונים המשמשים לאיסוף מידע, במקום להיות כלים נפרדים, אוחדו לתת פרק אחוד "איסוף
מידע" בכל תהליך וכדומה. בנוסף, התווסף נספח המכיל פירוט על כל הכלים
והטכניקות שבשימוש בתוף גוף הידע.
השינויים העיקריים בפרקי תחומי הידע מפורטים להלן:
פרק ניהול האינטגרציה –
התווסף תהליך "ניהול הידע" אשר צובר תאוצה בשנים האחרונות, וייתכן
שבמהדורות הבאות יהפוך לפרק נפרד ועצמאי. תהליך "סגירת רכש" בוטל, שכן
בדרך כלל זאת אינה מטלה של מנהל הפרויקט אלא של מחלקת התקשרויות. מנהל הפרויקט
בודק שכל התכולה שתוכננה התקבלה ובאיכות הרצויה ולכן הפעילות הזאת הוטמעה בפרק
האינטגרציה החדש.
פרק ניהול התכולה – עיקר
השינויים הינם ביצירת הבחנה בתפקידים של מנתח עסקי (פונקציה חדשה ש- PMI נותן לה חשיבות ואפילו גוף ידע משלה) ומנהל פרויקטים וכיצד הם עובדים יחדיו.
פרק ניהול לוח זמנים – שונה
כאמור מ"ניהול זמן לניהול "לוחות זמנים", שכן לניהול זמן משמעות
אחרת ביכולות מנהל פרויקט. עיקר השינויים הינם המעבר של תהליך "אמידת משאבי
פעילות" לפרק ניהול המשאבים ומתן דגש רחב יותר לניהול לוחות זמנים בפרויקטים
אג'יליים.
פרק ניהול העלויות – נשאר
ללא שינוי.
פרק ניהול האיכות – בוצעו
בו שינויים גדולים על מנת להמעיט בכמות הכלים והטכניקות אשר היו מוכוונים איכות של
תהליכי ייצור ומתוך כוונה לנסות להגדיל את כמות הכלים הקשורה לניהול איכות. על כן שונה גם
תהליך "ביצוע אבטחת איכות" שהופיע במספר גרסאות אחרונות ל"ניהול האיכות"
והתווספו כלים כמו תכנון ניסויים, פתרון בעיות וביצוע ניסויי מוצר.
פרק ניהול משאבי האנוש הורחב ועכשיו הוא כולל גם ניהול משאבים פיזיים (חומרים, תשתיות,
מתקנים וכדומה), בנוסף לניהול צוות הפרויקט. על מנת לתת מענה לפרק המורחב, התווספו 2 תהליכים עיקריים:
"אומדן משאבים" ו"שליטה על משאבים" (להבדיל מתהליך "ניהול צוות הפרויקט"
המוכוון רק למשאבים אנושיים).
פרק ניהול התקשורת - הורחב
על מנת לכלול גם רשתות חברתיות ומיומנות תקשורת חדשות.
פרק ניהול הסיכונים – בפרק זה
נוסף תהליך חדש "יישום מענים לסיכון". במהדורה 5 צוין תהליך של
"תכנון מענים לסיכון" אולם לא היה תהליך משלים של יישום ובקרה של המענים
לסיכון. בנוסף, לאסטרטגיות סיכונים שליליים וחיוביים הצטרפה אסטרטגיה חמישית – הסלמה
(אסקלציה) אשר מטרתה לתת מענה לסיכונים שמנהל הפרויקט ונותן החסות לפרויקט מסכימים
שהם מחוץ לגבולות הפרויקט או שהמענה הנדרש לסיכון יחרוג מסמכויותיו של מנהל
הפרויקט. בפרק גם מתווספת התייחסות מסודרת למושג "סיכון כולל לפרויקט".
פרק ניהול הרכש – עבר ריענון
מושגים, על רקע מחקרים שהראו שהפרק הפך להיות ללא מעודכן בשנים האחרונות. התווספו
כלים וטכניקות חדשות והתייחסות לפרויקטי רכש גדולים וכן בוצעה התאמה לשיטות עבודה בינלאומיות
ולאו דווקא אמריקאיות.
פרק ניהול בעלי עניין – עיקר השינויים
בתוספת של כלים וטכניקות חדשות.
לסיכום, ניתן לראות כי חלק מהפרקים שונו בצורה יותר מהותית מהאחרים,
וזאת על מנת להתאים את הספר לנעשה היום בתחומי הידע השונים, על מנת להשאירו
לרלוונטי. עם השינוי בספר, צפוי שגם קורסי ומבחני ה- PMP ומבחני ה- CAPM יעברו שינוי על מנת להתאים את
תוכנם לשינויים שעולים מהספר, על כן כדאי למעוניינים להיבחן על פי הגרסה הקודמת
להזדרז ולהיבחן עד סוף השנה.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה